Monday, July 27, 2009

Sebelum Dan Selepas Pembedahan Qatrunnada

Salam... Semua....
Di bawah ni adalah detik-detik sebelum dan selepas pembedahan Baby Qatrunnada...



Dua hari sebelum pembedahan.... Papa layan Baby buat Nebulizer......




Sehari sebelum Pembedahan Tonsil.... Bawa Baby jalan-jalan di The Curve...


Jam 7.45 pagi... aku dah ready tukar baju Baby... Ini adalah baju operation... Cantik dan cute... Sekali pandang macam baju tidor... Sengaja aku tak kejut dia bangun mandi... takut dia sejuk dan nanti dia lapar....


Baby tengah tunggu dipanggil untk masuk ke bilik pembedahan... Masih dalam keadaan mamai... baru bangun dari tidor.... Baby pun tak sure mama nak bawa dia ke mana???? Baby adalah pesakit pertama yang akan di bedah... Memang aku mintak biar baby masuk dulu... bukan apa, dia budak kecil mana boleh puasa lama-lama... takut nanti dia minta makan ke minum ke susu ke... kan susuh....

Operation hari ini akan di buat oleh DR.AWAL.. Sewaktu berjumpa dengan DR.BIUS... aku dah maklumkan bahawa Baby Fobia kalau nak di beri Bius menggunakan gas.. and kalau boleh gunalah altenatif lain..... sebab dia tak suka buat Nebulizer....

Sewaktu dalam bilik pembedahan aku pun fobia gak... sebab tak pernah masuk bilik tu.... ini adalah kali pertama... Aku kena pakai pakaian macam nurse kat dalam gak siap ngan "shower cap". Baby tak kasi aku guna "Shower cap" tu... dia takut!!!... Sewaktu kat dalam bilik pembedahan Dato' DR.Wan... yang melayan Baby sebelum dia pengsan... Dia bagi Baby Ballon and Maker Pen untuk draw kat ballon.....

Lepas Baby dah pengsan... aku diminta untuk keluar kerana pembedahan akan dimulakan... aku keluar dan tawakal semuga semuanya selamat dan berjalan lancar... waktu itu pukul 9.00 pagi...


Keluar dari operation room, baby terus tidor balik.... ubat bius ada lagi..... baju pun tak sempat tukar lagi....

Satu lagi pengalaman yang tak boleh di lupakan sewaktu aku diminta masuk untuk memujuk Baby yang menangis selepas dia keluar dari bilik pembedahan... Sebelum masuk dalam bilik pembedahan aku dah dengar suara Baby menangis dari luar... Bila masuk je aku tengok Baby terbaring di atas katil dan menangis kuat.... mungkin dia terkejut... dan sedikit fobia..

Mula-mula sekali aku perhatikan keadaan fizikal dia... Mulut dan hidungnya ada kesan darah... suara dia sedikit serak... paling aku tak akan lupa adalah bau nya... Bau darah... boleh pengsan kalau tak tahan.. tapi aku kena kuat kalau tak cam ner nak pujuk dia....
Baby tak berhenti nangis... tapi keadaan dia ada sikit lega bila dia dapat peluk dan duduk dalam dakapan aku... aku dukung dan bawa dia keluar dari kawasan bilik pembedahan.. Sementara menunggu lif terbuka aku bagi Papa dukung Baby sampai kat dalam bilik...




Close Up Baby baru balik dari Operation Room.... Sekali pandang macam biasa je... tapi dia punye luka kat dalam... tak tau macam mane??



Dah Bangun dari Pengsan....

Thank You... Abang Shakir... Baby pegang belon yang abang shakir bagi semalam.... abang Shakir adalah room mate baby sewaktu baby duduk kat bilik "Double"......



Ini adalah sewaktu Qatrunnada telah sedarkan diri dan bermain Puzzle yang mama beli kat Daiso, The Curve semalam..... Baby tak nak makan dan minum lagi.... tapi nasib baik dia nak duduk diam gak.....


Jam 5.20 petang... Baby tidor lagi..... tapi dah tak ada bunyi.... dan dah tukar baju.. Harap semuanya akan berjalan lancar dan Baby akan sembuh dengan cepat.....




Ini hadiah Teady Bear yang Auntie Azah bagi... Sejak selepas Operate.. Qatrunnada belum lagi nak makan atau pun minum... tapi... bila dah buka hadiah ni... dan tengok kat dalam tin ni ada biskut... terus naik selera dia.. So dia pun makan la biskut Famaus Amos.... Thank You Auntie Azah....

3 comments:

Anonymous said...

Salam...

Alhamdulillah Baby dh slmt opret. Sedih la k.zah baca coz k.zah dh lalui semua ni. Blk ofis nanti Opah sgah tgk Baby k.

Anonymous said...

alhamdullilah semunye dah selamat cikgu wani rindu sgt kat baby..semoga baby cepat sembuh...

Effa Fazrina said...

Time Acih seme... coz amik tahu tentang BB... BB akan sembuh dengan cepat...